آموزش و تربیت اقتصادی به دانش آموزان کمک می کند تا مفاهیم و اصول اقتصادی اساسی را درک کنند و از وضعیت اقتصادی به نفع اجتماعی خود قدردانی کنند.اقتصاد را به روایتی علم انتخاب تعریف کرده اند و البته به نظر هم نمیرسد که رفاه روانی اجتماعی و رضایت و شادکامی هم جز با انتخابهای آگاهانه بدست بیاید.
تربیت اقتصادی در مدارس بر افزایش سواد اقتصادی و آماده سازی دانش آموزان برای نقش های مختلف در جامعه تمرکز دارد.
تربیت و آموزش های اقتصادی میتوانند میتواند برنامه های درسی خاصی باشند که در هر سه مقطع ابتدایی و متوسطه اول و دوم اعمال گردد.
سازمان هایی مانند شورای آموزش اقتصادی (CEE) در ایالات متحده و شبکه اقتصاد در بریتانیا توسعه تربیت اقتصادی را برعهده گرفته اند این موضوع نشان میدهد که سازمانهایی مستقل از آموزش و پرورش هم میتوانند مسئولیت تربیت اقتصادی را عهده دار شوند .
تربیت اقتصادی بر اهمیت آموزش تجزیه و تحلیل سود/هزینه، توسعه سرمایه انسانی، درک مکانیسم های قیمت گذاری، نقش دولت در اقتصاد، عملیات و امور مالی در سطوح فردی و مفاهیم اقتصاد جهانی تاکید می کند
چنین سازمانهایی همچنین تلاش میکنند برای کاربردی بودن و اصلاح برنامه های درسی اقتصاد هم موثر باشند.
آموزش اقتصاد به دانش آموزان آنها را برای تصمیم گیری آگاهانه، درک نیروهای بازار و عوامل اثر گذار بر آن مهیا میکند.
تربیت اقتصادی فرآیندی است که افراد دانش و رفتار مطلوب اقتصادی را می آموزند تا مهارت لازم را برای استدلال منطقی و تصمیم گیری درست در عرصه های تولید, توزیع و مصرف کسب کرده, تا ضمن تامین منافع شخصی به حفظ منافع جامعه متعهد باشند(قبادی و همکاران،1398).
تربیت اقتصادی شاخه ای از علم اقتصاد است که بر درک مسائل اقتصادی مرتبط با آموزش، از جمله تقاضا، تامین مالی، تامین و کارایی برنامه ها و سیاست های آموزشی تمرکز دارد
اهداف اصلی آموزش اقتصادی عبارتند از:
1. آشنایی با اصول اولیه اقتصاد که برای یک زندگی سالم و مفید ضرورت دارد.
2. آماده سازی و تشویق دانش آموزان به استفاده از منابع که اغلب با محدودیت مواجه هستند.
3. افزایش احترام دانش آموزان به منزلت کار و قدردانی آنها از ارزش های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی ، توسعه فرهنگ کارآفرینی
4. تربیت اقتصادی دانش آموزان در نهایت آنها را قادر به کسب دانش برای مقابله با فقر و مشکلات اقتصادی در جامعه خواهد کرد .
آموزش اقتصادی به دانش آموزان کمک می کند تا مفاهیم و اصول اقتصادی اساسی را درک کنند و بتوانند برای توسعه اجتماعی و انسانی جوامع خویش مفید باشند این در حالی است که مطالعات نشان میدهد در سرتاسر جهان کمتر از یک سوم دانش آموزان از آموزشهای اقتصادی برخوردار هستند.
نگرش و تربیت اقتصادی در آموزش و پرورش یک رشته نسبتا جدید و پویا است که به عنوان یک قلمرو مطالعاتی و شاخه ای جداگانه در اواسط قرن بیستم تکامل یافته است.
تربیت اقتصادی ماهیت بین رشته ایی دارد و از زمینه هایی مانند اقتصاد، آموزش، ریاضیات، علوم سازمانی و مدیریت نشات می گیرد.
سرمایه انسانی که خود مهمترین بخش توسعه اقتصادی و تاب آوری اجتماعی است دستاورد اصلی تربیت اقتصادی بشمار می آید خاتمه کلام اینکه معیشت پایدار منوط به تربیت اقتصادی است.
تربیت اقتصادی در مدارس بر افزایش سواد اقتصادی و آماده سازی دانش آموزان برای نقش های مختلف در جامعه تمرکز دارد.
تربیت و آموزش های اقتصادی میتوانند میتواند برنامه های درسی خاصی باشند که در هر سه مقطع ابتدایی و متوسطه اول و دوم اعمال گردد.
سازمان هایی مانند شورای آموزش اقتصادی (CEE) در ایالات متحده و شبکه اقتصاد در بریتانیا توسعه تربیت اقتصادی را برعهده گرفته اند این موضوع نشان میدهد که سازمانهایی مستقل از آموزش و پرورش هم میتوانند مسئولیت تربیت اقتصادی را عهده دار شوند .
تربیت اقتصادی بر اهمیت آموزش تجزیه و تحلیل سود/هزینه، توسعه سرمایه انسانی، درک مکانیسم های قیمت گذاری، نقش دولت در اقتصاد، عملیات و امور مالی در سطوح فردی و مفاهیم اقتصاد جهانی تاکید می کند
چنین سازمانهایی همچنین تلاش میکنند برای کاربردی بودن و اصلاح برنامه های درسی اقتصاد هم موثر باشند.
آموزش اقتصاد به دانش آموزان آنها را برای تصمیم گیری آگاهانه، درک نیروهای بازار و عوامل اثر گذار بر آن مهیا میکند.
تربیت اقتصادی فرآیندی است که افراد دانش و رفتار مطلوب اقتصادی را می آموزند تا مهارت لازم را برای استدلال منطقی و تصمیم گیری درست در عرصه های تولید, توزیع و مصرف کسب کرده, تا ضمن تامین منافع شخصی به حفظ منافع جامعه متعهد باشند(قبادی و همکاران،1398).
تربیت اقتصادی شاخه ای از علم اقتصاد است که بر درک مسائل اقتصادی مرتبط با آموزش، از جمله تقاضا، تامین مالی، تامین و کارایی برنامه ها و سیاست های آموزشی تمرکز دارد
اهداف اصلی آموزش اقتصادی عبارتند از:
1. آشنایی با اصول اولیه اقتصاد که برای یک زندگی سالم و مفید ضرورت دارد.
2. آماده سازی و تشویق دانش آموزان به استفاده از منابع که اغلب با محدودیت مواجه هستند.
3. افزایش احترام دانش آموزان به منزلت کار و قدردانی آنها از ارزش های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی ، توسعه فرهنگ کارآفرینی
4. تربیت اقتصادی دانش آموزان در نهایت آنها را قادر به کسب دانش برای مقابله با فقر و مشکلات اقتصادی در جامعه خواهد کرد .
آموزش اقتصادی به دانش آموزان کمک می کند تا مفاهیم و اصول اقتصادی اساسی را درک کنند و بتوانند برای توسعه اجتماعی و انسانی جوامع خویش مفید باشند این در حالی است که مطالعات نشان میدهد در سرتاسر جهان کمتر از یک سوم دانش آموزان از آموزشهای اقتصادی برخوردار هستند.
نگرش و تربیت اقتصادی در آموزش و پرورش یک رشته نسبتا جدید و پویا است که به عنوان یک قلمرو مطالعاتی و شاخه ای جداگانه در اواسط قرن بیستم تکامل یافته است.
تربیت اقتصادی ماهیت بین رشته ایی دارد و از زمینه هایی مانند اقتصاد، آموزش، ریاضیات، علوم سازمانی و مدیریت نشات می گیرد.
سرمایه انسانی که خود مهمترین بخش توسعه اقتصادی و تاب آوری اجتماعی است دستاورد اصلی تربیت اقتصادی بشمار می آید خاتمه کلام اینکه معیشت پایدار منوط به تربیت اقتصادی است.