سواد رسانه ای به توانایی و قدرت دسترسی، تحلیل، ارزیابی و انتقال اطلاعات و پیام های رسانه ای که می توان در چارچوب های مختلف چاپی و غیر چاپی عرضه نمود، گفته میشود.
سواد رسانه ای به نوجوانان امکان می دهد به طور انتقادی در مورد اطلاعاتی که دریافت می کنند، فکر کنند و از رسانه ها به شیوه ای سازنده و مسئولانه استفاده کنند.
سواد رسانه ای نقطه همگرایی رویکردهای انتقادی در آموزش و ارتباطات است و ارتباط نزدیکی با مفهوم تفکر انتقادی دارد.
اکرم نصیری روانشناس تربیتی در ادامه اضافه میکند سواد رسانه ای برای افراد مختلف معنای متفاوتی دارد و با توجه به زمینه هایی که در آن اتفاق می افتد تعدیل میشود.
سواد رسانه ای برای دختران و تاب آوری ایشان از اهمیت بیشتری برخودار است.
سواد رسانه ای نقش مهمی در پیشگیری از نفوذ منفی رسانه ها بعهده دارد.
افراد با سواد رسانه ای بدون توجه به عقاید و نظراتشان در مورد یک موقعیت، می توانند هنگام رمزگشایی پیام های رسانه ای موضعی انتقادی اتخاذ کنند.
همانگونه که شاهد هستیم استفاده از فن آوری هآی نوین و گوشی های هوشمند فراگیر شده است حتی قبل از سالهای نوجوانی کودکان را در سنین دبستانی در سراسر دنیا بخود جلب کرده است بنابراین، بررسی سطح سواد رسانه ای والدینی که به عنوان واسطه بین کودکان و تبلیغات موبایلی تعامل دارند، ضروری است.
سواد رسانه ای علاوه بر توانایی خواندن و نوشتن، به دنبال ایجاد توانمندی تحلیلی و ارزشیابی پیامها و ایجاد قدرت تولید، انتشار، اشاعه و انتقال اطلاعات به دیگران در قالبهای مختلف است.
آموزش سواد رسانه ای در مدارس میتواند به دانش آموزان کمک می کند تا ساختارشکنی، ساخت و شناسایی مضامین در رسانه و همچنین تولید محتوی را فرا بگیرند
علاوه بر این، سواد رسانه ای نوجوانان به آنها کمک می کند تا داده ها را به شیوهای بهتر دریافت کنند و از رسانه ها به شیوهای سازنده و مسئولانه استفاده کنند.
سواد رسانه ای نوجوانان حتی میتواند به والدین آنها نیز یاری برساند سواد رسانه ای در محیط کار نیز به کارمندان کمک می کند تا رویدادهای روز را که به دلیل سوگیری رسانه ای در حال وقوع است، با عقل و تفکر خود، اشتباه تفسیر نکنند سواد رسانه ای برای دختران و تاب آوری ایشان از اهمیت بیشتری برخودار است.
سواد رسانه ای به نوجوانان امکان می دهد به طور انتقادی در مورد اطلاعاتی که دریافت می کنند، فکر کنند و از رسانه ها به شیوه ای سازنده و مسئولانه استفاده کنند.
سواد رسانه ای نقطه همگرایی رویکردهای انتقادی در آموزش و ارتباطات است و ارتباط نزدیکی با مفهوم تفکر انتقادی دارد.
اکرم نصیری روانشناس تربیتی در ادامه اضافه میکند سواد رسانه ای برای افراد مختلف معنای متفاوتی دارد و با توجه به زمینه هایی که در آن اتفاق می افتد تعدیل میشود.
سواد رسانه ای برای دختران و تاب آوری ایشان از اهمیت بیشتری برخودار است.
سواد رسانه ای نقش مهمی در پیشگیری از نفوذ منفی رسانه ها بعهده دارد.
افراد با سواد رسانه ای بدون توجه به عقاید و نظراتشان در مورد یک موقعیت، می توانند هنگام رمزگشایی پیام های رسانه ای موضعی انتقادی اتخاذ کنند.
همانگونه که شاهد هستیم استفاده از فن آوری هآی نوین و گوشی های هوشمند فراگیر شده است حتی قبل از سالهای نوجوانی کودکان را در سنین دبستانی در سراسر دنیا بخود جلب کرده است بنابراین، بررسی سطح سواد رسانه ای والدینی که به عنوان واسطه بین کودکان و تبلیغات موبایلی تعامل دارند، ضروری است.
سواد رسانه ای علاوه بر توانایی خواندن و نوشتن، به دنبال ایجاد توانمندی تحلیلی و ارزشیابی پیامها و ایجاد قدرت تولید، انتشار، اشاعه و انتقال اطلاعات به دیگران در قالبهای مختلف است.
آموزش سواد رسانه ای در مدارس میتواند به دانش آموزان کمک می کند تا ساختارشکنی، ساخت و شناسایی مضامین در رسانه و همچنین تولید محتوی را فرا بگیرند
علاوه بر این، سواد رسانه ای نوجوانان به آنها کمک می کند تا داده ها را به شیوهای بهتر دریافت کنند و از رسانه ها به شیوهای سازنده و مسئولانه استفاده کنند.
سواد رسانه ای نوجوانان حتی میتواند به والدین آنها نیز یاری برساند سواد رسانه ای در محیط کار نیز به کارمندان کمک می کند تا رویدادهای روز را که به دلیل سوگیری رسانه ای در حال وقوع است، با عقل و تفکر خود، اشتباه تفسیر نکنند سواد رسانه ای برای دختران و تاب آوری ایشان از اهمیت بیشتری برخودار است.