ترس کودک در ورود به مدرسه را چگونه کنترل کنیم؟
یک روانشناس بالینی گفت: جملات ساده والدین به‌سلامت عاطفی و هیجانی کودک کمک زیادی می‌کند.

ندا هوشیار اظهار کرد: ترس و اضطراب یک کودک در ورود به مدرسه یا مهدکودک طبیعی است و تقریباً همه ما آن را تجربه کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: اما در مواجهه با این ترس و اضطراب چه باید بکنیم و چه موقع این ترس و اضطراب غیرطبیعی به‌حساب می‌آید؟

این روانشناس خاطرنشان کرد: اولین کاری که یک والد خوب باید در مواجهه با کودکی که از رفتن به مدرسه می‌ترسد انجام دهد این است که ترس و نگرانی بچه را انکار نکند.

هوشیار اضافه کرد: پس گفتن اینکه ترس ندارد، نگران نباش، تو پسر/دختر شجاعی هستی و...کاملاً اشتباه است.

وی بیان کرد: به‌جای انکار اول خودتان بپذیرید که فرزند شما ترسید است و در قدم بعدی احساسات فرزندتان رو تائید کنید.

عضو سازمان نظام روانشناسی ادامه داد: می‌توانید بگوید؛ الآن چه احساسی داری؟ و بعد جواب کودکتان را به این صورت تائید کنید: پس تو ترسیدی؟ متوجه شدم. تو الآن نگران هستی.

هوشیار عنوان کرد: در سومین قدم با احساس کودک همدلی کنید؛ نشان بدهید که احساسات او عجیب و غریب نیست بلکه کاملاً طبیعی بوده و افراد دیگر هم ممکن است احساساتی شبیه به او را تجربه بکنند.

وی اظهار کرد: همدلی کردن یعنی من احساسات تو رو درک می‌کنم و می‌دانم الآن چه حسی داری، به‌عنوان مثال می‌توانید بگوید؛ می‌توانم بفهمم الان چقدر نگرانی ولی اشکالی ندارد این طبیعی است.

این روانشناس بالینی تصریح کرد: یا اینکه بگوید می‌فهمم الآن ترسیدی. منم وقتی به سن تو بودم و می‌خواستم به مدرسه بروم ترسیده بودم.

هوشیار خاطرنشان کرد: خیلی عادی است که الان ترسیده باشی چون تا حالا مدرسه را ندیده‌ای، با گفتن همین جملات ساده شما به‌سلامت عاطفی و هیجانی کودکتان کمک زیادی کرده‌اید.

وی اضافه کرد: می‌توانید این مراحل را در سایر موقعیت‌های زندگی و در مورد بقیه هیجانات مثل غم، خشم و... هم با کودک انجام دهید.

عضو سازمان نظام روانشناسی بیان کرد: اگر ۴ هفته از شروع ترس، اضطراب و نگرانی فرزندتان گذشته و همچنان ادامه دارد باید به روانشناس کودک مراجعه کنید چون احتمال دارد فرزند شما یکی از انواع اختلالات اضطرابی را داشته باشد.