خطر در کمین کودکان / استفاده از این دارو هنگام ابتلا به آنفلوآنزا ممنوع
دبیر اجرایی هجدهمین کنگره بین المللی اورژانس ها و بیماری های شایع طب کودکان با اشاره به شیوع گسترده آنفولانزا در میان اقشار جامعه به خصوص کودکان، گفت: مصرف آسپرین برای کاهش تب در زمان ابتلا به آنفولانزا خطر سندروم ری را افزایش میدهد و باعث آسیب شدید کبدی و به دنبال آن مغزی خواهد شد، به همین سبب این دارو در کودکانی که دچار بیماری تنفسی هستند...

به گزارش اقتصاد آنلاین، خسرو رحمانی فوق تخصص روماتولوژی کودکان و دبیر اجرایی هجدهمین کنگره بین المللی اورژانس ها و بیماری های شایع کودکان اظهار داشت: ۲ سال دوری کودکان از مدرسه در زمان اپیدمی کرونا و تحصیل به صورت مجازی باعث شد تا آنها مواجعه با یکدیگر نداشته و از ویروس های بیماری زا در امان باشند و طبیعتا ایمنی کافی برای مقابله با این ویروس ها ندارند، و به همین علت احتمال ابتلا به بیماری های ویروسی و تنفسی فوقانی از جمله آنفولانزا در آنها افزایش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: آنفولانزا دارای عوارض کوتاه مدت بوده و عوارض بلند مدت آن بسیار نادر است، البته آنفولانزا دارای یک دوره ۷ تا ۱۰ روزه است که تب، درد عضلات و علائم تنفسی مثل آبریزش بینی و سرفه ایجاد می کند، که در صورت عدم درمان ، استراحت و مصرف مایعات کافی امکان اضافه شدن عفونت های دیگر به این بیماری هست، که منجر به عوارضی مثل سینوزیت، ذات الریه و ... در کودک خواهد شد.

رحمانی با اشاره به منع استفاده آسپرین برای تب ناشی از آنفولانزا در کودکان، بیان داشت: مصرف آسپرین برای کاهش تب در زمان ابتلا به آنفولانزا خطر سندروم ری را افزایش میدهد و باعث آسیب شدید کبدی و به دنبال آن مغزی خواهد شد، به همین سبب این دارو در کودکانی که دچار بیماری تنفسی هستند ترجیحا نباید استفاده شود.

دبیر اجرایی هجدهمین کنگره بین المللی اورژانس ها و بیماری های شایع طب کودکان تزریق واکسن آنفولانزا را بسیار موثر دانست و اضافه کرد: در کودکانی که به آنفولانزا مبتلا نشدند بهتر است در صورت دسترسی، واکسن آنفولانزا تزریق شود و کودکانی که مبتلا شدن بعد از بهبودی حتما واکسن آنفولانزا را تزریق کنند، به این جهت که واکسن فوق از ۴ نوع ویروس شایع آنفولانزا جلوگیری می کند در حالی که شخص مبتلا به آنفولانزا فقط در مقابل یک نوع ویروس آن ایمن خواهد شد و این نیاز به تزریق واکسن بعداز بهبودی را اهمیت میدهد.

منبع: خبر آنلاین