دادن تخم مرغ به نوزاد : از چند ماهگی به نوزاد تخم مرغ بدهیم ؟
تخم مرغ یکی از پرفایده ترین مواد غذایی برای نوزادان و کودکان است. اما یکی از دغدغه هایی که مادران دارند، این است که از چه زمانی می توانند به نوزادان خود تخم مرغ بدهند. ما در این مطلب نگرانی های شما در این باره را رفع می کنیم.

آیا می توان به نوزاد تخم مرغ داد ؟

این که بدانید چه زمانی نوزاد یا کودکتان می‌توانند از پروتئین در دسترس و کامل تخم مرغ استفاده کند، موضوع بسیار مهمی است.

هر پدر و مادری می‌خواهد اطمینان حاصل کند، که فرزندشان سالم و شاد رشد خواهد کرد. اما گاهی پدر و مادرها با توصیه‌های متناقض در مورد اینکه چه چیزی برای نوزاد خوب است و چه چیزی خوب نیست، گیج می‌شوند.

اگر شما هم نگران تغذیه فرزند دلبندتان هستید با مطالعه این متن می‌توانید نگرانی و حساسیت خود را نسبت به تغذیه نوزاد با تخم مرغ کاهش دهید.

تخم مرغ کمک بزرگی در رساندن بخش اعظمی از مواد مغذی ضروری برای رشد سالم کودک است. این ماده غذایی نه تنها مملو از انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی است، بلکه منبع خوبی از پروتئین، کولین و اسیدهای چرب ضروری هم است.

تخم مرغ دادن به نوزاد

از کی به نوزاد تخم مرغ بدهیم ؟

زمان دادن تخم مرغ به نوزاد

شما می توانید به محض آماده شدن کودک برای غذای جامد، که معمولاً در حدود 6 ماهگی است، زرده تخم مرغ را وارد برنامه غذایی کودک خردسالتان کنید.

زرده تخم مرغ اولین غذای عالی برای نوزادان است زیرا حاوی بسیاری از مواد مغذی مهم است که برای رشد بهینه نوزاد شما ضروری است.

سفیده تخم مرغ یک ماده غذایی حساسیت زا است به همین سبب دادن سفیده تخم مرغ به نوزادان قبل از یکسالگی ممنوع است.

تخم مرغ را به چه شکل به نوزاد بدهیم ؟

هر نوزاد بر اساس جدول زمانی خود رشد می‌کند. روش آماده سازی زیر فقط یک پیشنهاد است و نباید آن را جایگزین توصیه‌های حرفه‌ای پزشک تغذیه یا متخصص اطفال کودکان کرد.

۶ تا ۹ ماهگی: ساده‌ترین راه برای معرفی تخم مرغ برای این سن از طریق یک املت خوب پخته شده است که به صورت نوارهای مستطیلی به اندازه دو انگشت بالغ در کنار هم بریده شده است.

این شکل باعث می‌شود که نوزادان به راحتی تخم مرغ‌ها را برداشته و به طور مستقل غذا بخورند. اگر کودک برای برداشتن غذا از روی میز یا صندلی کودک مشکل دارد، سعی کنید نوارهای تخم مرغ را به صورت عمودی در هوا قرار دهید.

۹ تا ۱۲ ماهگی: در این سن، گیره سنجاق کودک یعنی همان محل تلاقی انگشت شست و اشاره، در حال رشد است و کودک را قادر می‌سازد تا تکه‌های کوچک‌تر غذا را بردارد.

به این ترتیب، این زمان بسیار خوبی برای کاهش اندازه املت به تکه‌های کوچک و به اندازه لقمه، تخم‌مرغ همزده یا تخم‌مرغ آبپز است.

اگر کودک برای برداشتن تکه‌های کوچک غذا مشکل دارد، خوب است که به دادن نوارهای املت ادامه دهید، و البته، همیشه می‌توانید تخم‌مرغ‌ها را با شیر، شیر خشک یا غذاهایی مانند آووکادو یا ماست له کنید.

۱۲ تا ۲۴ ماهگی: انواع مختلفی از آماده سازی تخم مرغ را بررسی کنید، املت‌ها و تخم مرغ های آب پز را به قطعات کوچک برش دهید و مطمئن شوید که تخم مرغ ها کاملاً پخته شده اند.

این زمان بسیار خوبی برای استفاده از چنگال است و مربع‌های کوچک املت می تواند برای تمرین عالی باشد.

تخم مرغ برای نوزاد

بهترین زمان دادن تخم مرغ به نوزاد

دستور پخت تخم مرغ برای کودکان بالای ۶ ماه

۲ عدد تخم مرغ۲ قاشق غذاخوری (۳۰ میلی لیتر) آب۲ قاشق چایخوری (۱۰ میلی لیتر) روغن زیتون.

تخم مرغ ها را در ظرفی بشکنید و خوب هم بزنید و کمی آب به آن اضافه کنید. در یک تابه نچسب روغن زیتون بریزید و آن را روی حرارت متوسط​​ گرم کنید.

وقتی داغ شد مخلوط تخم مرغ را در آن بریزید؛ حرارت را کم کنید و درب آن را ببندید. بعد از اینکه تخم‌مرغ‌ها سفت شدند، آن‌ها را با کفگیر از وسط تا کنید و کمی بیشتر بپزید. بعد اجازه دهید املت کاملا خنک شود تا برای کودکتان سرو کنید.

باقیمانده املت را می‌توان در ظرف دربسته در یخچال به مدت ۳ روز یا در فریزر تا ۳ ماه نگهداری کنید.

روزانه چقدر به نوزاد تخم مرغ بدهیم ؟

معمولا والدین در مورد حجم و تنوع مناسب غذا نگرانی دارند. تا زمانی که انواع خوراکی‌ها را در طول روز به کودک می‌دهید نیازی به دادن مقدار زیادی از تخم مرغ نیست.

اگر در هر وعده غذایی به کودک تخم مرغ می‌دهید خوب مفهومش آن است که تنوع غذایی کودک کم است. برای جلوگیری از آلرژی، چند بار تخم مرغ در هفته کافی است.

میزان مناسب تخم مرغ برای کودک بر حسب سن (اگر کودک خوراکی‌های مفید دیگر هم می‌خورد):

6 تا 12 ماهگی مقدار کم1 تا 2 سالگی نصف تخم مرغ در 3 تا 4 وعده غذای پروتئین‌دار روزانه2 تا 3 سالگی نصف تخم مرغ در 4 وعده غذای پروتئین‌دار روزانه
از هفت ماهگی روزانه نصف زرده تخم مرغ به نوزاد بدهید و یا یک روز درمیان یک زرده تخم مرغ کامل را به نوزاد بدهید.

دادن تخم مرغ به نوزاد

زمان دادن تخم مرغ به کودک

آیا دادن تخم مرغ محلی به نوزاد بهتر است ؟

تخم مرغ به دست آمده از مرغ های محلی و مزارع احتمالاً دارای مواد شیمیایی مختل کننده غدد درون ریز کمتری هستند. موادی که می توانند بر هورمون های رشد و رشد سلول تأثیر بگذارند.

مقادیر ویتامین D در تخم مرغ هایی که در مزارع و به صورت طبیعی پرورش می یابند نسبت به تخم مرغ هایی که در مرغداری های صنعتی پرورش داده می شوند، بیشتر است.

آیا دادن تخم مرغ به نوزاد خطر خفگی دارد؟

بله، می توانند داشته باشند. بهترین روش آماده سازی تخم مرغ برای نوزادانی که مواد جامد را شروع می کنند، تهیه املت است که نه تنها خطر خفگی آن در مقایسه با تخم مرغ آب پز سفت، کمتر است، بلکه زرده مغذی تخم مرغ و سفیده کاملا با هم ترکیب می شوند و هر لقمه حاوی هر دو آنها است.

بیشتر بخوانید:

۱۰ غذای سالم و مقوی با تخم مرغ مخصوص کودکان

طرح های خلاقانه برای علاقمند کردن کودک به خوردن تخم مرغ

برای رشد بهتر کودک روزی چند تخم مرغ لازم است ؟