تاثیر بازی درمانی بر درمان کودکان بیش فعال زیر 10 سال
تاثیر بازی درمانی بر درمان کودکان بیش فعال زیر 10 سال چیست؟ آیا به آن‌ها کمک می‌کند تا رفتارشان تغییر کند؟ در این مقاله می‌خوانید: بازی درمانی برای کودکان بیش فعال راه‌هایی که بازی درمانی به کودکان بیش فعال کمک...

تاثیر بازی درمانی بر درمان کودکان بیش فعال زیر ۱۰ سال

تاثیر بازی درمانی بر درمان کودکان بیش فعال زیر 10 سال چیست؟ آیا به آن‌ها کمک می‌کند تا رفتارشان تغییر کند؟

در این مقاله می‌خوانید:

بازی درمانی برای کودکان بیش فعال راه‌هایی که بازی درمانی به کودکان بیش فعال کمک می کند علائم شایع بیش فعالی در کودک چیست؟ تشخیص بیش فعالی در کودک تاثیر بازی درمانی بر درمان کودکان بیش فعال زیر 10 سال سئوالاتی که والدین در مورد بیش فعالی می پرسند خلاصه

تاثیر بازی درمانی بر درمان کودکان بیش فعال زیر ۱۰ سال

بازی درمانی برای کودکان بیش فعال

بازی، زبان کودکی است. بازی یک کودک را تماشا کنید و خواهید دید که او حس‌های مختلفی را بیان و سناریوهایی خیالی را اجرا می‌کند. بازی‌درمانی به این زبان بصری دوران کودکی کمک و به کودکان کمک می‌کند تا عزت نفس بیشتری پیدا کنند. بازی‌درمانی به آن‌ها قدرت می‌دهد تا با مشکلات خود، از چالش‌های بیش‌فعالی گرفته تا حوادث آسیب‌زا کنار بیایند.

راه‌هایی که بازی درمانی به کودکان بیش فعال کمک می کند

بیش‌فعالی، یک اختلال رفتاری است که به عنوان والدین معمولا می‌توانید علائم آن را در فرزند خود مشاهده کنید. گاهی به عنوان یک پدر یا مادر، ممکن است فکر کنید که فرزندتان بیش‌فعالی دارد.
کار با یک بازی‌درمانگر می‌تواند محیط درمانی را برای کودک فراهم کند که به علائمی که در بیش‌فعالی وجود دارد، رسیدگی کند. یکی از علائم رایج بیش‌فعالی، داشتن رفتار بی‌قراری است. ممکن است متوجه شوید که فرزندتان حتی پس از اینکه سعی می‌کنید او را آرام نگه دارید، برای یک جا نشستن مشکل دارد. یک بازی‌درمانگر می‌تواند با آموزش تمرین مهارت‌های مقابله‌ای سالم برای ایجاد آرامش و افزایش تمرکز، به کودک کمک کند.

بیشتر بخوانید: روانشناسی کودکان تک‌فرزند، آنها چگونه اند؟

تاثیر بازی درمانی بر درمان کودکان بیش فعال زیر ۱۰ سال

علائم شایع بیش فعالی در کودک چیست؟

ممکن است کودک در یک جا نشستن مشکل داشته باشد. نمی‌تواند بر انجام یک کار تمرکز کند. بدون این‌که یک کار را تمام کند، به سراغ انجام کارهای دیگر می‌رود و همه آن‌ها را نیمه‌کاره رها می‌کند. برای انجام کارهای بزرگ تقلا می‌کند و گاهی به شکلی عجیب در انجام کارهای بزرگ غرق می‌شود. رفتار بی‌قرار دارد. بیش از حد صحبت می‌کند و به سختی می‌تواند صبر داشته باشد.

تشخیص بیش فعالی در کودک

بیش‌فعالی شامل سه دسته اصلی است:

بیش فعالی بی توجهی تکانشگری

بیشتر بخوانید: بیماری اوتیسم در کودکان، علل ایجاد و نشانه ها

تاثیر بازی درمانی بر درمان کودکان بیش فعال زیر ۱۰ سال

بیش فعالی در کودکان

اگر مشکل کودک جزو دسته بیش‌فعالی باشد، این علائم را نشان می‌دهد:

ممکن است متوجه شوید که هنگام نشستن، بی‌قرار است. ممکن است کودک به سختی بتواند دست‌های خود را ثابت نگه دارد.
کودک بیش فعال، هنگام تماشای فیلم به شکل تصادفی برای انجام کارهای مختلف که توجه او را به خود جلب کرده، از جای خود بلند می‌شود.
ماندن در صف انتظار می‌تواند برای او دشوار باشد. در طول شام، کودک ممکن است برای تمام کردن وعده غذایی خود در شرایطی که بتواند آرام و ثابت بنشیند، مشکل داشته باشد. در دوران نوزادی، ممکن است دست‌ها و پاهای خود را به شکل بیقرارانه‌ای تکان بدهد. استفاده از قنداق به این کودکان آرامش می‌دهد.

بی توجهی در کودکان

اگر مشکل کودک جزو دسته بی توجهی باشد، این علائم را نشان می‌دهد:

به عنوان والدین، ممکن است متوجه شوید که کودکتان در طول مکالمه، نمی‌تواند یک جا ثابت بماند و مرتب از اتاق خارج می‌شود. تمرکز او به چیزهای دیگر جلب می‌شود. ممکن است فرزندتان در تمام کردن یک فیلم بدون این‌که حواسش پرت شود، مشکل داشته باشد. او هنگام تماشای فیلم به شکل تصادفی برای انجام کارهای مختلف که توجه او را به خود جلب کرده، از جای خود بلند می‌شود.

بیشتر بخوانید: علل بی انگیزگی در کودکان چیست؟ راهکارهای مقابله

تاثیر بازی درمانی بر درمان کودکان بیش فعال زیر ۱۰ سال

تکانشگری در کودکان

اگر مشکل کودک جزو دسته تکانشگری باشد، این علائم را نشان می‌دهد:

ممکن است فرزندتان در طول مکالمه، منتظر باشد تا نوبت حرف زدن او برسد. او صحبت دیگران را قطع می‌کند تا خودش حرف بزند. در طول بازی‌ها یا موقعیت‌هایی که نیاز به صبر دارد، دچار مشکل است. ممکن است رفتارهای پرخطر نشان بدهد. این رفتارها بسته به سن کودک می‌تواند متفاوت باشد.

تاثیر بازی درمانی بر درمان کودکان بیش فعال زیر ۱۰ سال

تاثیر بازی درمانی بر درمان کودکان بیش فعال زیر 10 سال

بازی‌درمانی می‌تواند یک استراتژی درمانی مفید باشد که به کودک در رفع علائم بیش‌فعالی کمک می‌کند. بازی‌درمانگر می‌تواند به کودک آموزش دهد تا علائم بیش‌فعالی، چگونگی تاثیر بیش‌فعالی بر تفکر و رفتارش و مهارت‌های مقابله سالم را برای مدیریت آن در زندگی خود بیاموزد.
برای کودکان با تشخیص بیش‌فعالی تایید شده، بازی‌درمانی می‌تواند یک درمان کمکی بسیار موثر باشد و به کودکان کمک می‌کند بر مشکلات عاطفی که معمولا با بیش‌فعالی رخ می‌دهد غلبه کنند. این راهکارها عبارتند از:

تقویت توانایی کودکان برای مقابله با حس‌هایی مانند طغیان خشم افزایش عزت نفس و اعتماد به نفس آن‌ها افزایش مسئولیت‌پذیری در قبال کارها و رفتارشان کمک به به سایر مسائل همزمان مانند اضطراب و افسردگی

بیشتر بخوانید: درمان ترس از تاریکی کودکان، راهکارهای کاهش آن

تاثیر بازی درمانی بر درمان کودکان بیش فعال زیر ۱۰ سال

بازی درمانی می تواند به کودک بیش فعال کمک کند

روان‌درمانگر می‌تواند با شبیه‌سازی کارهای روزمره و نقش‌آفرینی، محیطی را ایجاد کند که به کودک فرصتی بدهد تا برای انجام فعالیت‌های واقعی که در زندگی وجود دارد، آماده شود. این تمرین درمانی می‌تواند به کودک کمک کند تا تشخیص دهد چه زمانی بیش‌فعالی رخ می‌دهد، رفتارها و احساس مرتبط به آن را پردازش و از مهارت‌های مقابله‌ای برای کنترل این رفتار استفاده کند.

بازی درمانی می تواند به کودک یاد بدهد که تکانشگری را بشناسد

بازی‌درمانگر به کودک، اسباب‌بازی‌ها یا عروسک‌هایی می‌دهد تا ببینید او چه واکنشی نشان می‌دهد و چه زمانی، تکانشگری اتفاق می‌افتد. بازی‌درمانگر از این فضا برای مشاهده و راهنمایی کودک استفاده می‌کند.

بازی‌درمانی می‌تواند ابزارهایی را برای کاهش تکانشگری در اختیار کودک قرار بدهد. بازی‌درمانگر می‌تواند بر روی موقعیت‌های معمولی که کودک در آن‌ها رفتارهای تکانشی نشان می‌دهد، تمرکز و به کودک کمک کند. مثلا بازی‌درمانگر به کودک، اسباب‌بازی‌ها یا عروسک‌هایی می‌دهد تا ببینید او چه واکنشی نشان می‌دهد و چه زمانی، تکانشگری اتفاق می‌افتد. بازی‌درمانگر از این فضا برای مشاهده و راهنمایی کودک استفاده می‌کند تا به افزایش کنش تفکر قبل از اقدام در او کمک می‌کند.

بازی درمانی می تواند ابزارهایی را برای بهبود توجه و تمرکز به کودک بدهد

ممکن است متوجه شده باشید که فرزندتان در توجه و تمرکز مشکل دارد که یک علامت رایج در بیش‌فعالی است. به عنوان والدین، طبیعی است که نگران آینده فرزندتان و توانایی‌های او در فضاهایی مانند مدرسه یا فعالیت‌های تفریحی باشید. بازی‌درمانی می‌تواند ابزارهایی را در اختیار کودک قرار و به او فرصت بدهد تا سطح توجه خود را توسعه دهد. یکی از راهبردهای رایج بازی‌درمانی، ذهن‌آگاهی است.

پیشنهاد ویژه نی نی بان: آشنایی با متخصصان روانشناسی

تاثیر بازی درمانی بر درمان کودکان بیش فعال زیر ۱۰ سال

سئوالاتی که والدین در مورد بیش فعالی می پرسند

چرا فرزند من نمی‌تواند بی‌حرکت بماند؟ چرا فرزند من بیش‌فعالی دارد؟ چرا فرزند من، بدرفتاری می‌کند؟ برای کنترل بیش‌فعالی فرزندم چه کاری می‌توانم انجام بدهم؟

خلاصه

یکی از علائم رایج بیش‌فعالی، رفتار بی‌قرار است. بازی‌درمانی می‌تواند به کودک مهارت‌های مقابله‌ای سالم برای ایجاد آرامش و افزایش تمرکز را ارائه بدهد. شبیه‌سازی کارهای روزمره و نقش‌آفرینی در بازی، محیطی را ایجاد می‌کند و به کودک فرصت می‌دهد تا برای انجام فعالیت‌های واقعی که در زندگی وجود دارد، آماده شود.

برای یافتن متخصصان مورد نظر خود به کلینیک نی نی بان مراجعه کنید.