لزوم آشنایی با احساسات

لزوم آشنایی با احساسات
لزوم #آشنایی_با_احساسات #تربیت_جنسی_کودک کودکان سراسر احساس هستند، اما خیلی زود یاد می گیرند که تمامی احساسات مطلوب نیستند یا از طرف بزرگترها جدی گرفته نمی شوند. کودک با خود می گوید آیا من اجازه دارم همان چیزی را که واقعا حس می کنم از خود نشان بدهم؟ مثلا وقتی از تاریکی می ترسم باز هم احساس من درست و واقعی است؟ حتی اگر مادر بگوید...

لزوم #آشنایی_با_احساسات
#تربیت_جنسی_کودک

کودکان سراسر احساس هستند، اما خیلی زود یاد می گیرند که تمامی احساسات مطلوب نیستند یا از طرف بزرگترها جدی گرفته نمی شوند. کودک با خود می گوید آیا من اجازه دارم همان چیزی را که واقعا حس می کنم از خود نشان بدهم؟ مثلا وقتی از تاریکی می ترسم باز هم احساس من درست و واقعی است؟ حتی اگر مادر بگوید که قیافه ات را اینطور نکن . . .
گاهی پیش می آید که منکر احساسات کودک می شویم مثلا وقتی کودک زخمی می شود و گریه می کند مادر می گوید اصلا هم درد ندارد . . . کودک با این رفتار ساده یاد می گیرد که برخی احساسات ممنوع هستند و تاثیر شدید این مساله “#عدم_اطمینان_به_خویشتن” است. متاسفانه کودکانی که نسبت به احساسات خود نامطمئن هستند #مراقبت از خود را نیز از کف می دهند.
*به احساسات فرزندان خود #احترام بگذارید. احساسات شخصی همیشه درست و مهم هستند. عزم و اراده فرزندتان را تقویت کنید تا اجازه ندهد آن چه را که از آن بیزار است، به او بقبولانند. فرزندتان را تشویق کنید تا احساساتش را بروز دهد.
*برای فرزندتان از دوران کودکی خود تعریف کنید حتی از موقعیت های ناخوشایند و نامطلوب آن دوران صحبت کنید و بگویید در آن شرایط چه احساسی داشتید.
*اگر فرزندتان از یک تجربه برای شما حرف زد، از او بپرسید که در آن موقعیت چه احساسی داشته است؟ فقط در این صورت است که او می تواند راه درست بیان احساساتش را بیابد.
همچنین ما اطمینان از احساسات را می توانیم با روش های بازی نیز ایجاد کنیم. کودکان در جریان بازی و گفتگو با گستره وسیعی از احساسات و مسایل مربوط به آنها آشنا می شوند و نحوه برخورد مناسب با احساساتشان را بهتر می آموزند.
*اگر کودکان احساسات تهدید کننده، مبهم و سرکوب شده خود را به زبان بیاورند و حس کنند که دیگران آنها را درک می کنند تاثیر حزن آور این احساسات به حداقل می رسد.
ادامه دارد…

نویسنده: #مریم_رضایی
#مشاور_کودک_خانواده
#دکتری_مشاوره

ابراز عشق و احساسات در کودکان، احساسات خوشایند و ناخوشایندی کودکان، احساسات کودکان، انکار احساسات کودکان، تربیت جنسی کودک