آشنایی با انواع لمس در تربیت پیشگیرانه جنسی کودکان

آشنایی با انواع لمس در تربیت پیشگیرانه جنسی کودکان
آشنایی با انواع لمس در تربیت پیشگیرانه جنسی کودکان لمس خوب نظیر دست دادن، بوسیدن، ماساژ دادن و . . . و لمس های بد مثل نیشگون، قلقلک، کتک زدن و . . . سوال: علت اینکه به دیگران را لمس خوب می کنیم چیست؟ پاسخ: چون دوستشان داریم و به آنها احترام می گذاریم. لمس های خوب باعث ایجاد ارتباط مثبت دوطرفه می...

آشنایی با انواع لمس در تربیت پیشگیرانه جنسی کودکان

لمس خوب نظیر دست دادن، بوسیدن، ماساژ دادن و . . . و لمس های بد مثل نیشگون، قلقلک، کتک زدن و . . .

سوال: علت اینکه به دیگران را لمس خوب می کنیم چیست؟

پاسخ: چون دوستشان داریم و به آنها احترام می گذاریم. لمس های خوب باعث ایجاد ارتباط مثبت دوطرفه می شوند.

لمس های خوب در احساس تعلق، عشق، امنیت و آرامش می دهند و لمس بد ممکن است ایجاد ناراحتی کند یا فرد را عصبانی و مضطرب کند.

می توان کارت های لمس تهیه کرد و با کمک کودک انها را در طبقه بندی لمس های خوب و بد تفکیک کرد. در ادامه از کودک بپرسید چه لمسی چه حسی را ایجاد می کند.

لمس گیج کننده: در ادامه برای کودک توضیح می دهیم که دسته سوم لمس ها لمس های گیج کننده هستند. مهم است در توضیح این نوع لمس کلمه “شخص” را به کار ببریم چون آزارگر ممکن از نزدیکترین فرد مثل پدر یا فردی کاملا بیگانه باشد، لذا ما محدوده آزارگری را باز می گذاریم.

وقتی شخصی قسمت های خصوصی بدن تو را بدون دلیل مناسب لمس کند. وقتی شخصی قسمت های خصوصی بدن تو را بدون اجازه لمس کند. وقتی شخصی از تو می خواهد که قسمت های خصوصی بدن او را لمس کنی.

در مورد احساس کودک در این موقعیت ها صحبت کنید و احساس های مبهم را به این موقعیت ربط دهید. در ادامه در مورد واکنش های کودک در زمان لمس های گیج کننده نیز صحبت کنید.

اگر عمو را دوست دارم پس چرا با این کارش احساس خوبی ندارم؟!

نکته: کودکان باید یاد بگیرند به احساس خود توجه کنند و اعتماد داشته باشند.کودکان باید یاد بگیرند که هر کاری که آنها را مضطرب می کند را متوقف کنند. حتی اگر این کار توسط فرد آشنا انجام شود.

دلیل مناسب لمس چیست؟

در این مرحله برای کودک توضیح می دهیم تنها دلیل مناسب برای لمس شستشو، معاینه و درمان هست. لذا لمس های ناخوشایند اما لازم برای سلامتی عبارتند از:

شستشو در دستشوئی یا حمام معاینه توسط پزشک تزریق واکسن استفاده از شیاف

نویسنده: مریم رضایی(دانشجوی دکتری مشاوره دانشگاه خوارزمی)

آشنایی، ارتباط مثبت، تربیت، تربیت جنسی، قسمتهای خصوصی بدن، لمس، کودکان