مدیر دپارتمان آموزش و اجرایی مدل طلایی کیو سی تی گفت: با شروع فصل تابستان و فعالیت پاسگاههای اوقات فراغت کلاس های مدل جدید آموزشی کیو سی تی با استقبال مدیران مدارس و موسسات و کانون های فرهنگی تربیتی، فرهنگسراها و سراهای محله، مساجد شهر تهران و شهرستان ها قرار گرفته است.
دکتر ابوالفضل رحمانی بادی با اشاره به اینکه مدل آموزشی کیو سی تی یکی از موفق ترین مدلهای کاربردی در مدارس بعنوان کاربرگ روزانه و یکی از دروس مهم و ضروری در بسیاری از کشورهای پیشرفته آموزش داده می شود افزود: مدل کیو سی تی مدلی بسیار کارآمد و موثر میباشد که ظرفیت قابلیت فردی و شخصی را در مسیر آموزش لحاظ میکند که رسیدن به پیشرفت را در زمینه های مختلف به دست می آورد و هدف اصلی آن ارتقاء اعتماد به نفس و کسب مهارتهای اجتماعی می باشد.
این مدرس دانشگاه افزود: این مدل در کنار یادگیری آموزشگاهی و فرآیند آموزش و پرورش که در مدرسه شکل میگیرد بصورت همه جانبه این آموزش ها را تکمیل و بصورت عملی و مهارتی ارتقاء میبخشد. در این مدل براساس توانایی هر فرد بر اساس نیاز و توجه به تفاوت های فردی بصورت انعطاف پذیری بالا در روابط و چالش های بین فردی و درون فردی در فعالیت های گروهی تجربه میکنند و به همدیگر کمک میکنند و از همدیگر یاد میگیرند.
به گفته رحمانی کار بومی سازی این مدل آموزشی از آذر سال ۱۳۹۷، در کرمانشاه توسط دکتر نبی بستان صورت گرفته و مجوز تربیت مربی برای آموزش این مدل در کشور از سوی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ایران را دریافت نموده است.
این روانشناس افزود: امروزه با توجه به نیاز مبرم در جهت توسعه مهارتهای اساسی زندگی و تحصیلی، مدل کیو سی تی به عنوان مدرسه دوم میتواند باعث رشد و ارتقا اعتماد به نفس و کسب مهارت های اجتماعی و هیجانی شود بسیاری از نتایج پزوهش های علمی نشان داده است که توسعه مهارت های هیجانی اجتماعی باعث افزایش و ایجاد رفارهای مثبت و پیشرفت عملکرد تحصیلی میشود و منجر به تغییر دریادگیری آموزشگاهی میشود.
این مشاوره با تجربه آموزش و پرورش ادامه داد: با توجه به شرایط موجود و نگاهی به شرایط مطلوب کیو سی تی تنها راه حل واقعی،دریچه ای نو به سوی آرزوهای والدین،کودکان و نوجوانان و در راستای کسب آموزش و پرورش به معنای واقعی می باشد. در مراحل کیو سی تی عزت نفس کودکان احیا وبازسازی می شود.بازبینی و اموزش داده می شوند.
کودکان با آموزش و یادگیری مدل کیو سی تی عزت نفس خود را پیدا می کنند و مجدد به دست می آورند و برای حفظ و ارتقاء آن تلاش و تمرین می کنند.
عزت نفس خود را توسط توانمندی درونی خود رشد می دهند.
همچنین با یادگیری و مشارکت در کلاسهای کیو سی تی کودکان و نوجوانان به مهارتهایی مانند فرصت سازی برای کسب تجربه،ارتقاء مهارتهای فردی و اجتماعی،نظم و انضباط،عزت نفس،گوش دادن فعال،افزایش توجه و تمرکز،تقویت حافظه، رشد مهارتهای کلامی و غیر کلامی،اعتماد به نفس،مسئولیت پذیری،روحیه کار گروهی،مشارکت و ابراز وجود،ارتباط با اجتماع،حل تعارضات ومشکلات رفتاری،کسب تجربه عملی وافزایش عملکرد رفتارهای مثبت و مطلوب و افزایش شور ونشاط اجتماعی، پذیرش تفاوتهای فردی ،شناسایی استعداد و علاقه های فردی، خود مراقبتی و توانمندسازی فردی و گروهی خواهد رسید.
رحمانی گفت: لازم به توضیح می باشد که در این مدل آموزشی هیچ گونه تکلیف و تمرین اضافی به شرکت کنندگان ارائه نمی شود و در کنار فعالیت های روزمره مدرسه و خانواده می توانند بصورت غیر مستقیم فعالیت های آموخته شده را تمرین کنند چرا که هر فرد برای جلسه بعد می بایستی تمرینات و بازی های جلسه قبل را آموخته باشد و درونی شده باشد برای ورود به جلسات و سطوح بعدی، که این مدل باعث می شود بصورت فعال کردن انگیزش درونی خود فرد تلاش کند بدون حضور معلم و تاکید والدین خودشان بیشتر یاد بگیرند.
دکتر ابوالفضل رحمانی بادی با اشاره به اینکه مدل آموزشی کیو سی تی یکی از موفق ترین مدلهای کاربردی در مدارس بعنوان کاربرگ روزانه و یکی از دروس مهم و ضروری در بسیاری از کشورهای پیشرفته آموزش داده می شود افزود: مدل کیو سی تی مدلی بسیار کارآمد و موثر میباشد که ظرفیت قابلیت فردی و شخصی را در مسیر آموزش لحاظ میکند که رسیدن به پیشرفت را در زمینه های مختلف به دست می آورد و هدف اصلی آن ارتقاء اعتماد به نفس و کسب مهارتهای اجتماعی می باشد.
این مدرس دانشگاه افزود: این مدل در کنار یادگیری آموزشگاهی و فرآیند آموزش و پرورش که در مدرسه شکل میگیرد بصورت همه جانبه این آموزش ها را تکمیل و بصورت عملی و مهارتی ارتقاء میبخشد. در این مدل براساس توانایی هر فرد بر اساس نیاز و توجه به تفاوت های فردی بصورت انعطاف پذیری بالا در روابط و چالش های بین فردی و درون فردی در فعالیت های گروهی تجربه میکنند و به همدیگر کمک میکنند و از همدیگر یاد میگیرند.
به گفته رحمانی کار بومی سازی این مدل آموزشی از آذر سال ۱۳۹۷، در کرمانشاه توسط دکتر نبی بستان صورت گرفته و مجوز تربیت مربی برای آموزش این مدل در کشور از سوی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ایران را دریافت نموده است.
این روانشناس افزود: امروزه با توجه به نیاز مبرم در جهت توسعه مهارتهای اساسی زندگی و تحصیلی، مدل کیو سی تی به عنوان مدرسه دوم میتواند باعث رشد و ارتقا اعتماد به نفس و کسب مهارت های اجتماعی و هیجانی شود بسیاری از نتایج پزوهش های علمی نشان داده است که توسعه مهارت های هیجانی اجتماعی باعث افزایش و ایجاد رفارهای مثبت و پیشرفت عملکرد تحصیلی میشود و منجر به تغییر دریادگیری آموزشگاهی میشود.
این مشاوره با تجربه آموزش و پرورش ادامه داد: با توجه به شرایط موجود و نگاهی به شرایط مطلوب کیو سی تی تنها راه حل واقعی،دریچه ای نو به سوی آرزوهای والدین،کودکان و نوجوانان و در راستای کسب آموزش و پرورش به معنای واقعی می باشد. در مراحل کیو سی تی عزت نفس کودکان احیا وبازسازی می شود.بازبینی و اموزش داده می شوند.
کودکان با آموزش و یادگیری مدل کیو سی تی عزت نفس خود را پیدا می کنند و مجدد به دست می آورند و برای حفظ و ارتقاء آن تلاش و تمرین می کنند.
عزت نفس خود را توسط توانمندی درونی خود رشد می دهند.
همچنین با یادگیری و مشارکت در کلاسهای کیو سی تی کودکان و نوجوانان به مهارتهایی مانند فرصت سازی برای کسب تجربه،ارتقاء مهارتهای فردی و اجتماعی،نظم و انضباط،عزت نفس،گوش دادن فعال،افزایش توجه و تمرکز،تقویت حافظه، رشد مهارتهای کلامی و غیر کلامی،اعتماد به نفس،مسئولیت پذیری،روحیه کار گروهی،مشارکت و ابراز وجود،ارتباط با اجتماع،حل تعارضات ومشکلات رفتاری،کسب تجربه عملی وافزایش عملکرد رفتارهای مثبت و مطلوب و افزایش شور ونشاط اجتماعی، پذیرش تفاوتهای فردی ،شناسایی استعداد و علاقه های فردی، خود مراقبتی و توانمندسازی فردی و گروهی خواهد رسید.
رحمانی گفت: لازم به توضیح می باشد که در این مدل آموزشی هیچ گونه تکلیف و تمرین اضافی به شرکت کنندگان ارائه نمی شود و در کنار فعالیت های روزمره مدرسه و خانواده می توانند بصورت غیر مستقیم فعالیت های آموخته شده را تمرین کنند چرا که هر فرد برای جلسه بعد می بایستی تمرینات و بازی های جلسه قبل را آموخته باشد و درونی شده باشد برای ورود به جلسات و سطوح بعدی، که این مدل باعث می شود بصورت فعال کردن انگیزش درونی خود فرد تلاش کند بدون حضور معلم و تاکید والدین خودشان بیشتر یاد بگیرند.
مدیر دپارتمان تخصصی آموزش و اجرایی کیو سی تی ایران ویژگی های مدل آموزشی کیو سی تی را به شرح زیر برشمرد:
کیو سی تی بصورت مرحله ای(سطح) و نامحدود می باشد.
در هر سطح آموزش تخصصی تر و پیچیده تر می شود و مهارتهای جدیدتر آموزش داده می شود.
مدت آموزش هر جلسه یک ساعت بصورت هفتگی می باشد.
در هر جلسه گروهی ۶ الی ۲۰ نفر شرکت میکنند که یک مربی و تسهیل گر انتخاب خواهد شد.
هیچ نوع تکلیف و ابزار آموزشی نیاز ندارد.
یک موضوع نیست(یک مسیر مشخص برای شناسایی نقاط قوت و ضعف افراد است) ابزار تک بعدی نیست(تکنیک و مهارت است) یک استراتژی و روش فعال آموزش است(یادگیری گروهی و مشارکت فعالانه) یک مدل آموزشی ایجاد و مدیریت رفتار مثبت است(تقویت و شکار رفتارهای مثبت نادیده گرفته شده توسط سایرین) ایجاد موقعیت منحصر به فرد برای کودکان است( هر فرد موقعیت مکانی و زمانی تعریف شده ای در اختیار دارد)
زمانی برای کودکان است که در کنار همدیگر بصورت گروهی احساسات شخصی را به اشتراک بگذارند
اندیشه و ایده های خود را در مورد چیزهای معنادار و مهم زندگی مورد بحث و گفتگو قرار دهند
کودکان نظرات خود را مهم می شمارند تشویق و ترغیب آنها به ابراز احساسات خود و ساختن تصمیمات واقعی می شود
می تواند باعث رشد عزت نفس آنها شود
رویکردی مستقل و قابل تصور به منظور حمایت از آموزش عمومی و کسب مهارتهای هیجانی و اجتماعی دایره وار و گروهی بودن مدل کیو سی تی نمادی از اتحاد، صلح وصفا، آرامش و هماهنگی و سازگاری است
کودکان را قادر می سازد که نگاه کامل و شفافی به خود و دیگران پیدا کنند
مدل کیو سی تی فعالیت هدفمند و گروهی است مهارتهای رشد اجتماعی و آموزش کودکان در کیو سی تی به راحتی شکل می گیرد و انعطاف پذیری بالایی دارد
راهی برای فهم و درک هیجان خود و سایر اعضاء گروه مهارتهایی که هیچ ارتباط مستقیم و مداخله منفی با مباحث آموزشی مدرسه ندارد اما می تواند در شناسایی توانمندی درونی و کمک به تحصیل و یادگیری بهتر و افزایش عملکرد شود.
فعالیت های مهارت آموزش در مدل کیو سی تی متفاوت از سیستم آموزشگاهی می باشد
تنوع و جذابیت بالایی دارد
دارای مباحث آزاد مختلف و کاربردی در اجتماع و موقعیتهای دیگر می باشد
متناسب به سن و توانایی کودک می باشد
هیچ گونه تکلیف و ابزار خاصی ندارد
مربی و تسهیل گر نقش فعال در ارتباط گروهی و مشارکت در فعالیت ها و برنامه ها دارند و جزئی از اعضاء هستند
هر انسانی در زندگی نقطه عطف و روشن در زندگی تحصیلی،حرفه ای و آموزشی خود دارد.
مدیریت خود فرد و مدیریت رفتار، رفتار شهروندی و شهروند پروری از مهمترین خروجی آموزش کیو سی تی می باشد.
تنوع و جذابیت بالایی دارد
دارای مباحث آزاد مختلف و کاربردی در اجتماع و موقعیتهای دیگر می باشد
متناسب به سن و توانایی کودک می باشد
هیچ گونه تکلیف و ابزار خاصی ندارد
مربی و تسهیل گر نقش فعال در ارتباط گروهی و مشارکت در فعالیت ها و برنامه ها دارند و جزئی از اعضاء هستند
هر انسانی در زندگی نقطه عطف و روشن در زندگی تحصیلی،حرفه ای و آموزشی خود دارد.
مدیریت خود فرد و مدیریت رفتار، رفتار شهروندی و شهروند پروری از مهمترین خروجی آموزش کیو سی تی می باشد.