یکی ازاین موارد این است که باید فرهنگ را بهعنوان یک تأثیر کلان فرهنگی قوی دید که هویتها و سیستمهای ارزشی را در سطوح جهانی، ملی و محلی بههمراه تبادلات در سطح خرد اکولوژی اجتماعی شکل میدهد.این نظریه درتئوری سیستمهای اکولوژی برونفنبرنراثبات شده است که مردم را در اکولوژیهای وابستهی خرد بهسمت سیستمهای کلان درهمتنیده میبیند؛ بههرحال،احتمالاً سطح کلان کیفیت زیرسیستمها را که در داخل آن قرار دارند، تعیین میکند (برونفنبرنر،؛ 1979).
اگر بخواهیم این جریان را تفسیر کنیم، بدان معناست کهجوانان اعضایء اکولوژی اجتماعی جهانی با فرهنگی غالب هستند (اونگار و دیگران،؛ 2007). ازاین دیدگاه، فرهنگ غالب جهانی میتواند بهصورت بالقوه تأثیر قوی و کلان سیستمی داشته باشد. درصورتیکه بخواهیم بهطور خلاصه بهآن بپردازیم، محیط کلان شامل تعلق جوانان به ملتها یا عضویت در گروههای قومی غالب با ویژگی سندهای فرهنگی است. بههرروی، فرهنگ کلان (جهانی و ملی) هنجارها، ارزشها و باورها و فعالیتها را حتی بهشکل تلویحی در تئوریهای قومی گروهها بهبود میبخشد ؛، واین امرمیتواند درسطح خرد باعث ارتقای رشد مثبت شده یا آنرا محدود سازد. تأثیرات کلان اجتماعی-ـفرهنگی، ساختارمیکروسیستمها را شکل میدهد(برای مثال، خانوادههای گسترده برخلاف خانوادههای هستهای)؛همینطور هم به شکلدهی اهداف سیستمهای خرد، اخلاقیات، جهتگیریها، تعاملات و الگوهای اجتماعی میپردازد.
فرهنگ میکروسیستم بهنوبهی خود، رشد و رفتار کودکان را شکل میدهد؛ اینفرایندهای تابآوری چهگونه نقش بازی میکنند و حتی تابآوری چهگونه نمود پیدا میکند. برای مثال، یافتههای ابتدایی از مسیرهای بهسمت مطالعهی تابآوریدر آفریقای جنوبی نشان میدهد که جوانان سیاهپوست از جوامع سنتی و روستایی در جامعهی آفریقای جنوبی،اگر به شبکهی حمایتی متصل باشند (نه بهیک خانوادهی هستهای) و بهشیوههایی رفتار کنند که به ارزشهای سنتی و اجدادی تأییدشده توسط جامعهی روستایی خود احترام بگذارند، احتمالاً تابآور بهنظر میرسند.
در مقایسه، جوانان در محیطهای شهری فردگرا، درصورتیکه استقلال زیادی از خودشان نشان بدهند و به شیوههایی رفتار کنند که منجر به استقلال مالی از خانواده و دولت شود، تابآور تلقی میشوند .
فرایندها وهنجارهای محافظهکارانه، تعاملات سطح خرد را بهشیوههایی شکل میدهند که از جوانانیکه بتوانند بهخوبی با زندگی اجتماعی فرهنگی خود سازگار شوند، حمایت میکنند. بهاینترتیب، صحنه و بستر مناسبی برای کودکان فراهم میشود تا بتوانند عضو مفیدی برای اکولوژی اجتماعی فرهنگی خود باشند
بههرحال، این امر نیازمند آن است که گروه درموردهنجارها، اهداف، باورها وفرایندها توافق داشته باشند. تأیید و موافقت مشترک، واقعیتی ذهنی را ایجاد میکند
اگر بخواهیم موضوع را بهشیوهی دیگری باز کنیم، درک متقابل، افراد را بههم مرتبط میکند تا تفسیری جمعی از دنیای متقابل خود داشته باشند که خود خبر از رسم فرهنگیای میدهد که وجود و کارهای آنها را شکل میدهد
همانگونه که جنکینز (توضیح داد که سندهای فرهنگی حاکی از درک متقابل نشاندهندهی درک و فهم و دیدگاه افراد هستند، رسوم فرهنگی فقط غذا، لباس، موسیقی و مذهب نیست؛ بلکه آداب و رسوم فرهنگی پاسخ به این سؤالات است: چرا این لباسها؟ چرا این موسیقی؟ هدف، مذهب است؟
خطمشیهایی برای سازگاری و انطباق سازنده یا بقاء، درارزشها و فرایندهایی نهفته است که آداب و رسوم فرهنگی را بهبود میبخشند. برای مثال، یک رسم فرهنگی سنتی آفریقایی شامل آن است که جوانان آفریقایی به قوم و خویش خود احترام میگذارند.آنها بهویژه توقعات وانتظارات سالخوردگان خود را برآورده میسازند و نمونهای برای جوانان نسل آینده هستند.
این وظیفهی جوانان نسبت به قوم و خویش، باعث میشود که آنها انتخابهای سازندهای داشته باشند گزارش دادهاند که برخی ازجوانان سیاهپوست آفریقای جنوبی بهخاطر آنکه چنین وظیفهای را بهجا بیاورند، بهدنبال تحصیلات میروند. تعهد به آموزش رسمی بهدلیل عزتنفس فرهنگی ناشی از بهدستآوردن مدارک دانشگاهی مورد تشویق قرار میگیرد؛ بهدلیل آنکه آفریقای جنوبی در تاریخ سیاسی خود سابقهی اخراج دانشجویان سیاهپوست را از دانشگاه دارد، از آن جهت که آنها میتوانستند با گرفتن مدارک دانشگاهی، راه ترقی را طی و پیشرفت کنند.
برگرفته از کتاب تاب آوری جوانان و فرهنگ.
نوشته لیندا.سی. ترون.
برگردان محمدرضا مقدسی.عفت حیدری.
نشر شبگیر.1401