امکان استفاده اقشار کم درآمد از خدمات مشاوره مهیا شد
همچنین خانم اسعدی کارشناس ارشد روانشناسی بالینی و یکی دیگر از مشاورهای این طرح گفت: در کمتر از یک ماه حدود 10 هزار نفر از خدمات مشاوره مترو استفاده کرده اند و این نشان می دهد که مردم ارتباط خوبی با آن...

امکان استفاده اقشار کم درآمد از خدمات مشاوره مهیا شد
همچنین خانم اسعدی کارشناس ارشد روانشناسی بالینی و یکی دیگر از مشاورهای این طرح گفت: در کمتر از یک ماه حدود 10 هزار نفر از خدمات مشاوره مترو استفاده کرده اند و این نشان می دهد که مردم ارتباط خوبی با آن گرفته اند و این طرح ارزش هزینه و سرمایه گذاری بیشتری دارد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت ورزش و جوانان، چندی پیش حجت الاسلام متقی فر مدیرکل دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان از اجرای طرح مشاوره رایگان در تعدادی از ایستگاه های مترو با عنوان «حال خوب زندگی در سایه مهر حسینی» تا روز اربعین و به همت معاونت امور جوانان و همکاری اداره کل سلامت شهرداری و معاونت فرهنگی اجتماعی مترو تهران خبر داد.

دکتر متقی فر با بیان این که در این طرح مشاوره های رایگان در زمینه ازدواج، پیشگیری از طلاق، تربیت فرزند و ... به مراجعان داده می شود اهداف اصلی این طرح را فرهنگ سازی مشاوره، در دسترس قرار دادن خدمات مشاوره و راهنمایی مراجعان و ارجاع آنها به مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده عنوان کرده بود. بعد از گذشت یک ماه از طرح حال خوب زندگی در سایه مهر حسینی و در هفته دولت آماری از این طرح به دست رسید مبنی بر این که حدود 10 هزار نفر از خدمات میز های مشاوره در مترو تهران استفاده کرده اند. به این بهانه سری به چند ایستگاه مترو که این طرح در آن ها فعال است زدیم و با مشاوران آن به گفتگو نشستیم.


حجت الاسلام اسکندری یکی از مشاوران این طرح در ایستگاه مترو پیروزی بود که هم‌کلام ما شد. وی با ابراز خرسندی از اجرای این طرح در خصوص استقبال مردم از میزهای مشاوره گفت: در این ایستگاه استقبال خوب بوده است و مشاوره ها اکثراً در حیطه روانشناسی و اغلب در موضوعات خانواده، ازدواج، طلاق، تربیت فرزند و حتی مشاوره های شغلی و تحصیلی صورت گرفته است. می توان گفت بیش از ۷۰ درصد مشکلات مراجعان روانشناسی و حدود ۳۰ درصد در موضوعات اعتقادی، احکام و غیره بوده است.

وی تصریح کرد: ۲۰ تا ۳۰ درصد از مراجعان نیاز به مشاوره بیشتر و یا درمان روانپزشکی دارند که به فراخور حالشان به مراکز مشاوره و یا کلینیک های روانپزشکی ارجاع داده می شوند.

اسکندری به چالش های مشاوره حوزه ازدواج پرداخت و گفت: اکثر مراجعین مشکلاتی در خصوص ازدواج مثل اختلاف سنی بالا، اختلاف طبقاتی، خانوادگی و غیره دارند که با مشاوره های تخصصی راهنمایی می شوند و در صورت نیاز به مشاوره بیشتر به مراکز مشاوره تخصصی ازدواج و خانواده طبق فهرستی که وزارت ورزش و جوانان به ما ارائه کرده است ارجاع داده می شوند.

اسکندری در خصوص طبقه مراجعان به میزهای مشاوره مترو، اظهار داشت: قشری که مراجعه می کنند معمولاً از لحاظ اقتصادی و طبقاتی متوسط و رو به ضعیف و اکثر آن ها کارمند یا کارگر هستند که این طرح برای آنها به دلیل رایگان بودن بسیار خوب است و اقشار ضعیف جامعه را قادر ساخته تا از خدمات مشاوره بهره ببرند.

وی با بیان این که تبلیغات و معرفی این طرح نیاز به کار بیشتری دارد، اظهار داشت: این طرح باید بیشتر به مردم معرفی شود. تبلیغات محیطی در خود محل های برگزاری در مترو و با طراحی و فضاسازی بهتر می تواند به موفقیت و استقبال مردم از این طرح کمک کند. مردم باید از خدمات این طرح مطلع شوند.

این مشاور تصریح کرد: مراجعان بعد از اینکه از خدمات و مشاوره های میزهای مشاوره مترو استفاده می کنند می گویند کاش این طرح ادامه داشته باشد. وی با بیان اینکه میانگین روزانه ۱۰ نفر از خدمات مشاوره این ایستگاه استفاده می کنند، افزود: برای هر کدام از مراجعین ۲۰ تا ۳۰ دقیقه زمان گذاشته می شود و تاکنون کسی از خدمات ناراضی نبوده و خیلی از افراد دوباره برای مشاوره مراجعه می کنند چون وقتی متوجه می شوند تخصصی وجود دارد و نتیجه می گیرند اعتماد می کنند و تمایل بیشتری به مشاوره نشان می دهد.

اسکندری با بیان این که در این ایستگاه مراجعه بانوان بیشتر بوده، است گفت: به طور کلی هم تمایل خانم ها به روانشناسی بیشتر از آقایان است و این اصل عمومیت دارد. بیشتر شدن میز های مشاوره و مشاور، عدم امکانات پذیرایی، ادامه دار بودن طرح، تبلیغات طرح و معرفی فرهنگ مشاوره به مردم از دیگر نکاتی بود که اسکندری به آنها اشاره کرد و گفت: امیدوارم این طرح با رفع نواقص و تقویت محاسن ادامه داشته باشد و موجب شود فرهنگ مشاوره بین مردم جا بیفتد تا همه بتوانند از مزایای آن استفاده کنند. همچنین سری هم به ایستگاه مترو دروازه شمیران زدیم و با خانم اسعدی کارشناس ارشد روانشناسی بالینی و یکی از مشاورهای این طرح به گفتگو نشستیم.

اسعدی درباره استقبال مردم از این طرح گفت: در ایستگاه هایی که تردد کارمندان زیاد است مراجعه بیشتر است چون راحت تر اعتماد می کنند. وی تصریح کرد: در این ایستگاه تقریبا همه اقشار مراجعه می کنند. ما از کودکان کار گرفته تا نوجوان، جوان، کارمند، کارگر، شاغل، بیکار، زن، مرد، بازنشسته و سالمند مراجعه داشتیم.

این روانشناس افزود: مواردی داشتیم که تا مرز طلاق پیش رفته بودند ولی بعد از مراجعه به این میزهای مشاوره نظرشان تغییر کرد. وی افزود: روزانه میانگین ۱۰ تا ۱۲ نفر در این ایستگاه از خدمات مشاوره استفاده می کنند ولی تعداد مراجعان در ایستگاه ها با هم متفاوت است.

اسعدی گفت: هدف از این طرح با توجه به عنوان آن این است تا برای کسانی که با مشاوره آشنایی ندارند یک باب آشنایی باز شود و در حقیقت فرهنگ مشاوره به مردم معرفی شود.

وی همچنین به امکانات کم این طرح برای همکاران مشاور اشاره کرد و گفت: در مترو چون فضا باز است، افراد برای گفتن مشکلاتشان خیلی احساس راحتی نمی کنند و شاید به همین علت خیلی از افراد قید مشاوره را بزنند بنابراین ایجاد یک فضای محفوظ و احترام به حریم خصوصی هم برای مراجعان و هم برای همکاران مشاور ضروری است تا افراد حین مشاوره احساس خوبی داشته باشند.

اسعدی با بیان این که طراحی بنرها و تبلیغات محیطی باید مناسب تر باشد، اظهار داشت: در کمتر از یک ماه حدود 10 هزار نفر از خدمات مشاوره مترو استفاده کرده اند و این نشان می دهد که مردم ارتباط خوبی با آن گرفته اند و این طرح ارزش هزینه و سرمایه گذاری بیشتری دارد.