به گزارش میگنا سارا محمدی در گفتوگو با خبرگزاری ایسنا، پیرامون این سوال که آیا فرهنگسراهای وابسته به شهرداری میتوانند خدمات مشاوره، روانشناسی و رواندرمانی انجام دهند؟ اظهار کرد: با بررسی کارکردها و وظایف فرهنگسراها متوجه میشویم اساساً فرهنگسراها در خصوص آموزش شهروندی، نشاط شهروندی و توسعه فرهنگ شهروندی میتوانند فعال باشند. اما مشاوره، روانشناسی و رواندرمانی مربوط به حوزه سلامت و درمان است و این نوع فعالیت در مراکز غیر درمانی مانند فرهنگسراها کاملاً اشتباه بوده و به هیچ عنوان حرفهای نیست.
وی گفت: یک سوال مهم و اساسی این است که با وجود تعداد قابل توجه مراکز تخصصی مشاوره و روانشناختی رسمی و دارای مجوز، چه ضرورتی دارد تا شهرداری نیز بهعنوان یک نهاد عمومی و شبه دولتی به حوزه درمان ورود کند و فضا را غیررقابتی کند، در صورتیکه این رویکرد شهرداری در تضاد با اصول اقتصاد بخش خصوصی است که همواره مورد تأکید حاکمیت است.
رئیس انجمن صنفی مراکز روانشناسی و مشاوره استان اصفهان با بیان اینکه براساس تمامی پروتکلها و استانداردها، انجام فرایند رواندرمانی در فرهنگسراها کاملاً غیرمنطقی و غیر اصولی است، افزود: بهعنوان مثال فضای اتاق مشاوره و محیط مرکز مشاوره و روانشناسی از ابتداییترین امکانات و استانداردهای یک فرآیند درمان حرفهای است که قطعاً فرهنگسراها از آن بی بهرهاند.
وی در مورد مخاطرات ورود شهرداری بهعنوان یک نهاد شبه دولتی و عمومی به فضای کسب و کارهای بخش خصوصی توضیح داد: متأسفانه ورود نهاد شهرداری بهعنوان یک بخش شبه دولتی و عمومی در فضای اقتصاد موجب بروز آسیبهای جدی به بخش خصوصی و فعالان آن میشود که قطعاً با تمامی راهبردها و اسناد بالادستی به ویژه رویکرد اقتصاد مقاومتی و برنامه توسعه کشور کاملاً مغایر است. بهعنوان مثال استفاده نادرست از زیرساختهای نهادهای شبه دولتی و عمومی مانند ساختمان و دفاتر، بکارگیری ظرفیتهای تبلیغاتی مانند تابلوها و بیلبوردهای سطح شهر و یا دریافت هزینههای مشاوره زیر نرخ تعرفه سازمان نظام روانشناسی، فضا را برای بخش خصوصی غیررقابتی کرده و اقتصاد مراکز مشاوره و روانشناسی استان را متزلزل کرده و از بین میبرد.
عضو انجمن صنفی کارفرمایی کشور با اشاره به اینکه فرهنگسراها در ارتباط با سلامت روان شهروندان وظیفه فرهنگسازی و آموزش شهروندی را دارند که البته بسیار مهم است، گفت: فرهنگسراها باید با برنامهریزی دقیق و منسجم تمام ظرفیت خود را صرف توسعه فرهنگ استفاده از خدمات مشاوره و روانشناختی در سطح جامعه کنند و در این راستا جریانسازی و هدایتگری کنند. در عین حال با صدور معرفینامه و ارجاع شهروندان و حتی ارایه یاری برگ شهروندی، افراد را به مراکز تخصصی مشاوره و روانشناسی ارجاع دهند تا در تعامل با مراکز مشاوره و نه در رقابت با آنها، عمل کنند.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در نزدیکی هر فرهنگسرا چندین مرکز مشاوره فعال وجود دارد، فرهنگسراها باید در زمینه آموزش و آگاهی بخشی به عموم فعالیت کنند و بحث تخصصی روان درمانی را به مراکز تخصصی مشاوره و روانشناسی واگذار کنند.
مدیرعامل انجمن صنفی کارفرمایی مراکز مشاوره و روانشناسی، تصریح کرد: به نمایندگی از همکاران متخصصم در استان اصفهان ضمن دعوت از مسئولان شهرداری در ارتباط با بررسی راهکارهای تعامل مابین دو نهاد فراهنگسرا و مراکز تخصصی مشاوره و روانشناسی، از دستگاههای نظارتی همچون سازمان نظام روانشناسی و سازمان بهزیستی درخواست میکنم که در صورت لزوم به مسئله ارایه خدمات مشاوره و روانشناختی توسط نهادهای دولتی و شبه دولتی و عمومی ورود کنند.
محمدی خاطرنشان کرد: با توجه به جلسات متعددی که با مدیران مراکز مشاوره استان برگزار شده، منتظریم در صورت لزوم این موضوع مهم را از طریق مراجع ذیصلاح مانند مجلس شورای اسلامی و وزارت کشور پیگیری کنیم.
وی گفت: یک سوال مهم و اساسی این است که با وجود تعداد قابل توجه مراکز تخصصی مشاوره و روانشناختی رسمی و دارای مجوز، چه ضرورتی دارد تا شهرداری نیز بهعنوان یک نهاد عمومی و شبه دولتی به حوزه درمان ورود کند و فضا را غیررقابتی کند، در صورتیکه این رویکرد شهرداری در تضاد با اصول اقتصاد بخش خصوصی است که همواره مورد تأکید حاکمیت است.
رئیس انجمن صنفی مراکز روانشناسی و مشاوره استان اصفهان با بیان اینکه براساس تمامی پروتکلها و استانداردها، انجام فرایند رواندرمانی در فرهنگسراها کاملاً غیرمنطقی و غیر اصولی است، افزود: بهعنوان مثال فضای اتاق مشاوره و محیط مرکز مشاوره و روانشناسی از ابتداییترین امکانات و استانداردهای یک فرآیند درمان حرفهای است که قطعاً فرهنگسراها از آن بی بهرهاند.
وی در مورد مخاطرات ورود شهرداری بهعنوان یک نهاد شبه دولتی و عمومی به فضای کسب و کارهای بخش خصوصی توضیح داد: متأسفانه ورود نهاد شهرداری بهعنوان یک بخش شبه دولتی و عمومی در فضای اقتصاد موجب بروز آسیبهای جدی به بخش خصوصی و فعالان آن میشود که قطعاً با تمامی راهبردها و اسناد بالادستی به ویژه رویکرد اقتصاد مقاومتی و برنامه توسعه کشور کاملاً مغایر است. بهعنوان مثال استفاده نادرست از زیرساختهای نهادهای شبه دولتی و عمومی مانند ساختمان و دفاتر، بکارگیری ظرفیتهای تبلیغاتی مانند تابلوها و بیلبوردهای سطح شهر و یا دریافت هزینههای مشاوره زیر نرخ تعرفه سازمان نظام روانشناسی، فضا را برای بخش خصوصی غیررقابتی کرده و اقتصاد مراکز مشاوره و روانشناسی استان را متزلزل کرده و از بین میبرد.
عضو انجمن صنفی کارفرمایی کشور با اشاره به اینکه فرهنگسراها در ارتباط با سلامت روان شهروندان وظیفه فرهنگسازی و آموزش شهروندی را دارند که البته بسیار مهم است، گفت: فرهنگسراها باید با برنامهریزی دقیق و منسجم تمام ظرفیت خود را صرف توسعه فرهنگ استفاده از خدمات مشاوره و روانشناختی در سطح جامعه کنند و در این راستا جریانسازی و هدایتگری کنند. در عین حال با صدور معرفینامه و ارجاع شهروندان و حتی ارایه یاری برگ شهروندی، افراد را به مراکز تخصصی مشاوره و روانشناسی ارجاع دهند تا در تعامل با مراکز مشاوره و نه در رقابت با آنها، عمل کنند.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در نزدیکی هر فرهنگسرا چندین مرکز مشاوره فعال وجود دارد، فرهنگسراها باید در زمینه آموزش و آگاهی بخشی به عموم فعالیت کنند و بحث تخصصی روان درمانی را به مراکز تخصصی مشاوره و روانشناسی واگذار کنند.
مدیرعامل انجمن صنفی کارفرمایی مراکز مشاوره و روانشناسی، تصریح کرد: به نمایندگی از همکاران متخصصم در استان اصفهان ضمن دعوت از مسئولان شهرداری در ارتباط با بررسی راهکارهای تعامل مابین دو نهاد فراهنگسرا و مراکز تخصصی مشاوره و روانشناسی، از دستگاههای نظارتی همچون سازمان نظام روانشناسی و سازمان بهزیستی درخواست میکنم که در صورت لزوم به مسئله ارایه خدمات مشاوره و روانشناختی توسط نهادهای دولتی و شبه دولتی و عمومی ورود کنند.
محمدی خاطرنشان کرد: با توجه به جلسات متعددی که با مدیران مراکز مشاوره استان برگزار شده، منتظریم در صورت لزوم این موضوع مهم را از طریق مراجع ذیصلاح مانند مجلس شورای اسلامی و وزارت کشور پیگیری کنیم.