روانشناسی سایبری (Cyberpsychology) شاخه ای از علم روانشناسی است که در آن، تأثیر متقابل فناوری بر رفتار انسانها مطالعه میشود. این شاخه از روانشناسی نسبتاً نوظهور و در حال گسترش است.
موضوع روانشناسی سایبری، مطالعه ذهن و رفتار انسان و شناخت چگونگی تأثیر فناوری و فرهنگ مجازی بر فعالیتهای انسانی است.
تمرکز این مطالعات به خصوص روی واقعیت مجازی و رسانههای اجتماعی واقع شده و بخش عمده ای از آن مربوط به ارتباط افراد و گروهها در فضای مجازی است.
برای نمونه به عنوان جالبترین موضوعات مورد پژوهش، میتوان از هویت مجازی، مانند معرفی خود با سن یا جنسیتی دیگر، ایجاد ارتباط مجازی، مشکل اعتیاد به رایانه و بروز دیگر رفتارهای غیر متعارف در فضای مجازی، نام برد.
روانشناسی سایبری، ضمن تمرکز بر نقش اینترنت در زندگی انسان، به مطالعه تأثیرات، هوش مصنوعی، فناوری سایبورگ، واقعیت مجازی و دیگر انواع تجهیزات و شیوههای فنی که میتوانند موجب پیامدهای روانی شوند نیز میپردازد.
روانشناسی رسانهها یک تخصص در حال ظهور است و تعدادی از اعضای انجمن روانشناسی آمریکا، در بخش خاصی از این انجمن، مشغول مطالعه روی این موضوع هستند.
تقریباً در آغاز این هزاره، مرز کاربرد فناوری رایانه، شامل اینترنت، تلفن همراه و کامپیوتر شخصی در ایالات متحده آمریکا از ۵۰ در صد گذشت. روندی با تمایلی مشابه، در بسیاری از نقاط دیگر جهان نیز مشهود است انتظار میرود که در سالهای آتی نقش روانشناسی سایبری، در درک رفتار انسان بیش از پیش اهمیت پیدا کند