بنا بر همین گزارش از میگنا،ارشدی(1387)، هژیر(1376)، و رضایی(1379)، طبق پژوهشهایی که در زمینه ارتباط اختلالات شخصیت با ابتلا به اعتیاد انجام دادند به این نتیجه دست یافتند که سوء مصرف مواد با اختلالات روانپزشکی ارتباط دارد و جوانبخت (1380)، پژوهشی با عنوان مقایسه شیوههای مقابلهای و نگرشهای ناسالم در معتادان مواد مخدر و گروه شاهد غیرمعتاد انجام دادند.
این تحقیق که در مراجعه کنندگان به مرکز بهزیستی مشهد صورت گرفت، 01/0P< چنین نتیجهگیری کردند که در هنگام بروز مشکل معتادین از روشهای حل مسأله، ارزیابی شناختی و جلب حمایت اجتماعی به طور قابل ملاحظهای کمتر از گروه شاهد و از روشهای جسمانی کردن و مهار هیجانی بطور قابل توجهی بیشتر از گروه شاهد استفاده میکنند همچنین نگرشهای ناسالم در گروه معتاد بطور معنیداری بالاتر از گروه شاهد بود.
همچنین در همبن پژوهش اعلام شد که که معتادان، از راهبردهای مقابلۀ حل مسأله، ارزیابی شناختی و جلب حمایت اجتماعی کمتر و از راهبردهای مقابلۀ جسمانی کردن و مهار هیجانی بیشتر استفاده میکنند.
شریفی و ایروانی در سال (1380)، به بررسی رابطه سبکهای دلبستگی و انواع مکانیسمهای دفاعی پرداختند. نتایج پژوهش نشان داد که بین سبک دلبستگی شخص و سبک دفاعی وی رابطهی معنیداری وجود دارد. آزمودنیهای دارای سبک دلبستگی ایمن بیش از آزمودنیهای دارای سبک دلبستگی(ناایمن اجتنابی و دوسوگرا)، از مکانیسمهای دفاعی رشد یافته استفاده میکنند.
آزمودنیهای دارای سبک دلبستگی ناایمن بیش از آزمودنیهای دارای سبک دلبستگی ایمن از مکانیسمهای دفاعی رشد نایافته و نوروتیک و آزمودنیهای دارای سبک دلبستگی ناایمن دوسوگرا بیش از آزمودنیهای دارای سبک دلبستگی ناایمن اجتنابی از مکانیسمهای دفاعی رشد نایافته و نوروتیک استفاده میکنند.
نژاد (1380)، در پژوهشی که رابطه بین سبک های دلبستگی و مشکلات بین شخصی را بررسی میکرد، به این نتیجه رسید که کسانی که دارای سبک های دلبستگی ناایمن هستند دارای مشکلات بین شخصی بیشتری هستند. وی همچنین اضافه میکند که افراد دارای سبکهای دلبستگی ناایمن دوسوگرا نسبت به افراد دارای سبک دلبستگی اجتنابی از مشکلات بین شخصی بیشتری رنج میبرند.
عسگری (1380)، به بررسی رابطه سبک دلبستگی و سخت رویی با آمادگی به اعتیاد پرداخت. طبق یافتههای این پژوهش بین دلبستگی ایمن و ناایمن، دوسوگرا و ناایمن اجتنابی با آمادگی به اعتیاد تفاوت معنیداری وجود دارد و همچنین بین سه سبک دلبستگی و سخت رویی با آمادگی به اعتیاد تفاوت معنیداری وجود دارد و بین سخت رویی و آمادگی به اعتیاد رابطه معکوس معنیداری وجود دارد.
در پژوهش باقری (1381)، نقش آموزش مهارتهای زندگی بر دانش و نگرش نسبت به مواد مخدر و عزت نفس دانش آموزان سال اول راهنمایی شهر تهران بررسی شد. این تحقیق بر مبنای پیش آزمون، پس آزمون با گروه کنترل از جمله این فرض را آزمود که اجرای مجموعه آموزش مهارتهای زندگی بر تغییر نگرش دانش آموزان نسبت به مواد مخدر مؤثر است.
نتایج تغییرات معناداری در نگرش دانشآموزان گروه آزمایش نسبت به دانش آموزان گروه کنترل نشان داد(001/0p