حجم روزافرون دانش تولید شده در رشتهی روانشناسی صنعتی و سازمانی موجب آن شده است تا این رشته به دو شاخهی مجزا تقسیم و شاخهی مستقلی با عنوان روانشناسی سازمانی بوجود آید در روانشناسی سازمانی به بررسی و تولید دانش لازم برای فهم و درک هر چه بهتر سازهها و فرایندهای سازمانی به منظور افزایش عملکرد کارکنان و سودمندی سازمان پرداخته میشود.
امروزه روانشناسی سازمانی در کنار روانشناسی صنعتی نقش بسیار مهمی در کمک به سازمانها برای افزایش کارآیی و اثربخشی کارکنان ایفا میکند. اگرچه روانشناسی صنعتی نقش مهمی در گزینش و آموزش کارکنان داشته است بااین وجود بدون در نظر گرفتن موضوعات مطرح در روانشناسی سازمانی از جمله رهبری، روانشناسی بهداشت حرفهای، شیوههای اجتماعیسازی، تیمها و گروهها، عملکرد شغلی، فرهنگ سازمانی و بالندگی سازمانی، امکان ایجاد شرایط مناسب برای کارکنان فراهم نخواهد بود.
جکس و بریت نویسندگان کتاب «روانشناسی سازمانی» از یک طرف با طرح آموزش مهارتهای مناسب به کارکنان از جمله مهارتهای برقراری ارتباط اثربخش، شیوههای حل تعارض و نیز مدیریت فشار، آنها را برای کار اثربخش آماده کرده اند و از طرف دیگر با ارائهی پیشنهادهای حاصل از علوم رفتاری بهویژه روانشناسی، مانند ایجاد تغییرات مناسب در فرهنگ سازمانی، شرایط رهبری، تیمها و گروهها سعی در فراهم آوردن محیط سازمانی مناسب برای کارکنان داشته اند تا بتوانند از حداکثر توانمندیهای خود برای پیشبرد اهداف سازمانی بهره مند و برخودار باشند.
○ روانشناسی سازمانی با رویکرد علمی کاربردی | استیوام . جمس، توماس دبلیو. بریت | ترجمهی دکتر عبدالزهرا نعامی، دکتر صالحه پیریایی، دکتر هاجر براتی | نشر رشد، چاپ اول ۱۴۰۰، ۱۶۰ صفحه، قطع رقعی، جلد شومیز