علت مشکل یادگیری در کودکان دبستانی
علت مشکل یادگیری در کودکان دبستانی
اکثر دانشآموزان مقدمات مهارتهای اساسی را در دبستان میآموزند اما دانشآموزانی هستند که به سادگی این مهارتها را فرا نمیگیرند و در خواندن و نوشتن در سالهای اول مدرسه دچار مشکلات جدی میشوند.
این اختلال ممکن است علل متنوعی داشته باشد که یکی از مهمترین آنها اختلال پردازش شنوایی مرکزی یا همان بدشنوایی است که منجر به مشکل در خواندن و نوشتن میشود.
معمولا در سالهای اولیه تحصیل اختلالات یادگیری بیشتر گریبان خانوادهها را میگیرد. کودکانی که دچار اختلال یادگیری هستند، در نوشتن دیکته مشکلات زیادی دارند.
جااندازی حروف در نوشتن و حتی خواندن، نوشتن وارونه کلمات و از این قبیل موارد، عامل اصلی مراجعه خانوادهها به آسیبشناس گفتار و زبان است. گاهی این اختلال تنها یکی از علائم اختلال پردازش شنوایی است که اگر درست تشخیص داده نشود، درمان کودک با موفقیت کافی روبهرو نخواهد شد.
اختلال پردازش شنوایی مرکزی احتمالا ناشی از بازنمایی عصبی ناهنجار اصوات گفتاری و غیرگفتاری در دستگاه عصبی مرکزی شنوایی است و امکان بروز آن در کودکان و بزرگسالان با شنوایی هنجار وجود دارد. اختلال پردازش شنوایی مرکزی مشکلات متعددی در عملکردهای مهم مرتبط با پردازش گوش دادن و درک زبان بیانی، بهخصوص در حضور نویز ایجاد میکند.
به همین ترتیب، نقص اختلال پردازش شنوایی مرکزی میتواند شامل مشکل در جهتیابی و مکانیابی، تمایز شنیداری، بازشناسی الگوهای شنوایی، مشکل در پردازشهای زمانی و دیگر اختلالات باشد. معمولا بیماران اختلال پردازش شنوایی مرکزی کودکانی هستند که در کلاس درس با مشکل گوش دادن روبهرو هستند و دچار ضعف آموزشی و تحصیلی میشوند.
همانطور که گفته شد اختلال پردازش شنوایی مرکزی میتواند مرتبط با اختلالات یادگیری، خصوصا در حوزههای خواندن، تلفظ، تولید، مشکل در اجرای دستورات کلامی و چالشهای بارز در ارتباط و ادراک باشد. اختلال پردازش شنوایی میتواند به علل مختلف بروز کند که برخی از آنها عبارتند از: سابقه ابتلا به عفونتهای مکرر گوش میانی، نارس به دنیا آمدن، عفونتهای سینوسی مکرر، آلرژی تنفسی، تشنج و صرع، سابقه ضربه به سر، تاخیر در رشد گفتار و زبان و سابقه ژنتیکی.
بهطور خلاصه میتوان موارد ذیل را جزء نشانههای قابل مشاهده در کودکان مبتلا به اختلال پردازش شنوایی مرکزی برشمرد:
• مشکل در شنیدن پیام گفتاری
در نویز یا محیط بازآوا
• مشکل در مکانیابی
• درخواست دائم برای تکرار مطالب
• مشکل در پردازش گفتار سریع
• پاسخدهی نامناسب به محرکات کلامی
• عدم توانایی دریافت ویژگیهای پروزودیک گفتار (مانند لحن جملات)
• حواسپرتی سریع با محرکات خارجی
• مشکل در حفظ توجه
• مشکل در اجرای دستورات کلامی
• توانایی ضعیف در موسیقی
• مشکل در خواندن، تلفظ و یادگیری
این کودکان اغلب در منزل هنگام تماشای تلویزیون صدای آن را بلند میکنند. مدام در حال گفتن «ها»، «چی» و درخواست تکرار مطالب هستند. در محیطهای پر سر و صدا خیلی زود دچار خستگی میشوند و با شنیدن صدای بلند گوش خود را میگیرند. اغلب این افراد حافظه شنیداری ضعیفی دارند. همچنین در تمیز صداها دچار مشکل میشوند.
اگر کودک شما در خواندن و نوشتن دچار مشکل است با مراجعه به آسیبشناس گفتار و زبان پیگیر مساله باشید قبل از آنکه زمان بگذرد و درمان سختتر شود. هر اختلال قابل درمان، اگر درمان نشود یا دیر درمان شود صدمات جبرانناپذیری به اعتمادبهنفس فرد خواهد زد.
* آسیبشناس گفتار و زبان
منبع: فرهیختگان
مشاهده دسته بندی : مقالات تربیت فرزندان
بازدید : 21
این مطلب را به اشتراک بگذارید و در گوگل محبوب کنید
عضویت در خبرنامه
بخش ویژه کاربران عضو سامانه خدمات |
||||||||||||||||||||||||||||||||
|